söndag 1 januari 2012

SUMMERING AV ÅRET!

Sammanfattning av år 2011

De mål och visioner jag har satt upp för år 2011 tycker jag har gått rätt bra.även fast alla mål inte är uppnådda så är det ändå en hel del som hänt hos oss och mycket att vara positiv för.

AMBRA:

Lydnad!
Vi har kämpat på med lydnaden ett bra tag nu och år 2011 tyckte jag det var dags att ta sig ut på tävlingsplan.

Vår första start i Lk1 i maj gick väl inte helt som planerat.men trots de 157 poäng och ett 2a pris så var jag mycket nöjd.
 (i detta fall var det jag själv som gjorde många missar och därav mkt avdrag. (man lär sig alltid ngt)
Tyckte Ambra gjorde en bra insats trots en mycket förvirrad och nervös matte.

Andra starten i Lk1 i okt gick mycket bättre.Trots en stor miss på platsen och mkt avdrag (7a) så klarade vi oss nätt och jämt på 166,5 poäng. Hon höll ihop hela programmet och jobbade på bra.Fina poäng och en lycklig hund. Må tro jag var glad.
Sen kan man alltid se saker från ett annat håll och alltid tänka "om,om,om" och det gjorde jag väl även här,och hade vi fixat platsen och fått fullpott (10a) hade vi slutat på 178,5 poäng Vilket självklart hade vart ännu roligare. Men denna gång hade vi vårat 1a pris (vilket var ett av målen)

Tredje starten i Lk1 i dec var väl mer eller mindre katastrofal. Slutade på 105 poäng och ett 3e pris.
Inte mycket att sammanfatta mer än att det inte riktigt var vår dag.

Rallylydnad!
En sport jag verkligen fastnat för.Och ännu positivare att den nu även blivit officiell.
Vi startade vår första rallytävling oktober 2010. Då blev det en riktigt bra start med 99 poäng och en 1a placering. Sedan dess har denna sport växt i mina ögon och framförallt för att Ambra tycker det är kul. Jag har en lycklig hund med mig in på banan,och vad kan bli bättre??

Vår andra rallytävling var i april 2011 då den fortfarande var inofficiell. Denna gång blev poängen något sämre men hade fortfarande en lycklig hund med mig in på banan och det slutade på 78 poäng.

Vår tredje rallytävling var i juli 2011 (strax efter sporten blev officiell) där startade vi i varberg och skrapade ihop 84 poäng.

Sista starten för året var på vårt klubbmästerskap i november. Vår sämsta rallytävling hittils faktiskt. Men klarade oss nätt och jämt på 76 poäng.

Vårt mål för rallylydnaden höll inte riktigt och inget RLD N blev det. Men det tar vi igen detta kommade år.

Sim & Livräddnings prov!
Nere på Landseer träffen i Genastorp i augusti fick vi möjligheten att göra ett så kallat S&R prov.
Och efter mycket tvivel så körde vi väl till slut på och med bra resultat.
Ambra har nu ett officiellt GODKÄNT Sim & Livräddningsprov.

Ett av vårt mål som är klarat!

Utställning!
Vart ett ganska så lugnt år med div utställningar. Men den 11 september 2011 nere på Sofiero utställningen tog Ambra sitt 3e Cert och blev därmed SVENSK UTSTÄLLNINGS CHAMPION.


INGO:

Målen för mig och Ingo har inte varit speciellt stora och utan att ljuga kan jag väl säg att jag inte trodde vi skulle köra på som vi ändå faktiskt har gjort.
Ingo är,(som många säkert vet) en mycket tacksam hund att träna och gör verkligen allt för att försöka vara till lags för sin förare. Och det har han faktiskt bevisat detta året. Även fast det inte vart han som fått den största träningstiden så är det nog ändå han som åstadkommit stora framsteg och visat att han både kan och vill.

Lydnad!
Vi har jobbat på med momenten i Lk1 och om inte tal om denna "apporten" där fick vi vår största utmaning och ett tag trodde jag verkligen inte vi skulle lyckas.Men,skam den som ger sig. Efter ett bra tags tragglande (ca 1,5-2 mån) så satt det på sin plats och idag tar Ingo apporten utan problem och det viktigaste av allt,han har ett intresse för den.
Idag kan jag tycka att detta borde vart ett av våra mål (men så var det ju inte riktigt)
Men för mig har detta betytt mycket och jag är stolt över hur bra vi faktiskt lyckats.

Rallylydnad!
Här hade jag satt som mål att vi skulle ha gått en "nybörjar kurs i rallylydnad" Det har inte riktigt hållt.Men,vi har ändå tränat på med lite rally moment och även här är ja mycket förvånad över hur lätt han snappar upp all träning & div moment.
Det krävs det dock mycket mer för att kunna ta sig framåt i denna sport och då framförallt bakdelskontrollen. Där är vår största och svåraste utmaning/träning.
Men trots en katastrofal bakdelskontroll så vågade vi ta oss ut på vår första rallytävling i november 2011 på vårt klubbmästerskap,där Ingo gjorde en jätte insats och jobbade på bra och där vi skrapade ihop 91 poäng och en 4e placering. Här var jag såå glad.


För min egen del har jag under året lärt mig en massa nya grejer och har fått en annan syn på träning,också många tankar och funderingar.
I september blev jag auktoriserad rallylydnads skrivare. Och fick för första gången agera på tävling i november,jätte kul.

Att träna hund är det roligaste jag vet,men också något av det svåraste och ibland också känslomässigt jag kan göra. Det är mycket som ska stämma och mycket tid man får lägga ner. Men för mig är det värt vart enda öre.Man får ju trots allt såå mycket tillbaka.
En aktiv hund är väl en lycklig hund:)



Med allt gott finns det ju alltid något ont sägs det ju,och även här har vi märkt av detta under året.
Men eftersom inte det är något av det positiva så ser jag ingen anledning av att summera det.
Idag mår båda hundarna toppen och så hoppas vi det förblir.

Vi ser framemot 2012 års utmaningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar