fredag 10 maj 2013

SJÖBRINKENS COMANDER IN BLACK 1A PRIS & UPPFLYTTNING

Igår var vi åter igen på lydnads tävling på Elfsborgs brukshundsklubb jag och Ingo.
Samling kl 10 och drog start nr 5. Det var 11 startande i Lk1. Så ett ganska bra start nr faktiskt.

Platsen gick bara bra och Ingo kändes trygg, vilket är en mkt stor lättnad.

Linförigheten var väl dessvärre inte mycket att hurra för denna gång, han har fin kontakt hela tiden men tappar mkt i svängar då han bökade extremt mkt efter min hand i varje sväng och vid nästan varje sättande. Inget imponerande men ändå rätt attityd.

Platsliggningen var väl kanske inte heller hans bästa igår men även här med bra fokus men ngt sent lägg,

Inkallningen är det inte så mkt att säg om, bra fokus och bra fart, men behöver fortfarande lägga ner mer jobb på ingångarna.

I ställandet blev det alldeles på tok för många steg.

Apporteringen finns det inte mkt annat att säg om än att vi måste träna mer och mer på andra apporter och fortfarande mkt på att hålla kvar.

Hoppet gick fint men här var Ingo riktigt trött vilket resulterade i att han travade fram och inte riktigt hade det där "gooet" som han brukar.

Platsliggande: 10

Tandvisning: 10

Linförighet: 6       puffar på förare, dåligt sättande

Läggande: 8         LL

Inkallning: 9,5      ingången

Ställande: 6,5       flera steg

Apportering: 5     släpper, dåligt tagande

Hopp: 10

Helhet: 8,5

Resultat: 162 poäng   1a pris och en 3e plac

Domare: Åke Claesson


Men sammanfattningsvis är jag riktigt nöjd över dagen och av den underbara attityd Ingo har. Det blir inte alltid helt rätt och inte alltid med samma energi men han gör det med glädje och en förväntan vilket jag föraktar hos denna hund. Och trots att det inte var våran "bästa" tävling så räckte ju faktiskt poängen till en uppflyttning och det känns så himla skönt. Vi har en lång bit kvar tills 2an men nu känns det som att man kan börja satsa på det ordentligt vilket vi också kommer att göra, och jag tror att lite nya moment kan göra skillnad för oss och sikta på nya mål. Om vi kommer att köra på ett Lp1 vet jag inte men jag kommer fortfarande att starta honom någon mer gång i 1an dels för bl,a tävlingserfareneheter,


1 kommentar: