söndag 6 november 2011

TRÄNINGS UPPLÄGG!

Mitt tränings schema med Ingo för denna veckan ser ut såhär!
Självklart kommer vi vara långt från färdiga,men det är det här som den mesta fokusen kommer att läggas på och lite där till.

Fot position:
Att få honom i rätt position och lägga vikten på själva "fot positionen" och inte släppa igenom sneda och vinda sättanden.

Detta är något vi kommer få jobba på mycket då jag aldrig krävt en perfekt position utav honom utan belönat bara han suttit vid min sida,och han har en tendens att komma för långt framför mig och där även i linförighet.

Sitt framför:
 Lägga vikten på att få honom framför mig,och att inte belöna sneda sättanden.

Detta är ett moment som funkar bra med godis (såklart) Men även här ligger det mycket jobb framför.

Slalom:
Att få honom att följa mig bra och att inte hamna för långt framför mig.

 Här behövs mkt träning kring att behålla ett "litet lugn" hos Ingo och jag tror att jag här måste ta bort godiset i handen (som annars är hjälp för att följa i svängarna) Men hos Ingo blir det för ofokuserat på det han gör och då blir det mkt slarv istället

Spiralen:
Även här gäller det att träna att han ska hålla sig i positionen vid mig och inte hamna för långt fram eller ut.

Här krävs det också mkt fokus och att få honom hållas sig vid mig och inte hamna för långt fram eller för långt ut som han gärna gör och även här ska jag inte ha något godis i handen för hjälp.

Det svåraste och som vi måste lägga stor vikt på är ju helt klart bakdelskontrollen.Här faller han bort totalt och har inte den blekaste aning om att han faktiskt har en bakdel som går att flytta på.
Det kommer att bli vår stora utmaning i vår träning.
Som ni vet är jag rätt liten och Ingo rätt stor och där har jag riktigt svårt för att få honom överhuvudtaget flytta baken. (min arm räcker inte riktigt till,hade gärna önskat mig en pek pinne här:)
Vi har testat en hel del var det gäller att flytta bakdelen,men dessvärre inte kommit så långt på vägen och jag vet inte helt ärligt hur jag ska gå tillväga för att få honom att förstå det enklast.
Har jag honom ståendes bredvid mig och håller handen ganska lågt för att markera och tar ett steg fram eller åt sidan, så på något vis flyttar han då hela sig så han hamnar mitt emot mig istället för att bibehålla positionen och "bara" flytta baken...
Jätte svårt att förklara men vi behöver helt klart mycket tips på detta för att komma framåt.
Jag tror att många av våra moment,träning,övningar hade fallit på plats om vi hade bakdelskontrollen och fot positionen.

Ja,hund träning är inte alltid så enkelt!


Bad Julia fimla en snutt här innan,och så här ser det ut idag..
Han är ju inte alltid så smidig denna lufs,men ack så underbar:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar