torsdag 3 november 2011

UTREDNING

Ja,som jag skrev sist så har/är det full rulle här hemma och mycket lite tid till både dator,blogg läsning,skriverier och mycket annat.
Men i tisdag var vi ju då hos veterinären med Ambra (igen,för den som missat.p )Ja ringde ju och bokade tid för dryga en vecka sedan  och tala då om hennes symptom hit och dit och sa att det nog faktisikt är på tiden att göra en utredning på henne.
Väl där,började jag med att väga henne (för ca 1 månad sen hade hon gått ner 4 kg och vägde då 44,2)
Nu i tisdag vägde hon 46,8 kg,vilket innebär att hon faktiskt gått upp dryga 2 kg på en månad ,vilket också är mkt positivt.
Vad sa då veterinären?
Jo,vi började ju så klart med hennes öron, (dom har ju krånglat till och från i nästan 1 månad nu)
Hon skriker/gnäller så fort hon springer,eller man tar i henne,om hon skakar sig eller "hoppar till"
Ja,som sagt,riktigt känslig och mkt otrevligt för henne.
Han började ju då med att kolla i öronen och därefter också "rensa" torkade ur dom. (Som hon skrek,riktigt hjärt-skärande)
Det blev ju då konstaterat Inflammation i bägge öronen,
Han skrev ut droppar¤2 som jag nu ska ge henne i 5 dagar och ser jag någon positiv förändring efter det så ska jag bara fortsätta med dropparna i minst 10 dagar,blir det dock inte bättre efter 5 dagar så kommer antbiotika att sättas in på henne igen. Men nu hoppas och tror vi att dropparna ska ge positiv effekt så att vi slipper denna antibiotika..
En sak jag också fick lära mig nu var att aldrig påbörja några "behandlingar" själv utan att veta vad man egentligen behandlar för. (jag hade ju använt de droppar som var över sen hon hade inflamationen sist och det gav jag ju henne i ca dryga 5 dagar sen var det slut,och visst jag såg ju en effekt på henne och hon blev bättre,men efter en vecka kom ju skiten tillbaka.)
Så han menade på det att,dropparna som blev utskrivet "just den gången" inte är säkert är rätt behandling nästa gång och att det istället kan finnas risk för bakterier i den ganla dosen,och i de flesta fall är hållbarheten endast 1 månad..Och sen att jag bara hade gett henne i 5 dagar och den minsta tiden för full effekt och behandling är 10 dagar.
Mycket lär man sig,men han tyckte iaf jag hade fått rent hennes öron väldigt bra och att jag skött mig mkt bra på den fronten :)
Det är ju tur man kan göra något lyckat:-)

Vad händer då härnäst?
När Ambra blir "frisk" kommer en utredning att köras igång (man ska aldrig påbörja några undersökningar/hitta fel under infektioner mm)
 Ganska logiskt,men tycker det är bra att han säger som det är och inte bara vill tjäna en jävla massa cach,som många andra..
Han förklarade mycket och länge på hur man kan gå tillväga mm.
Men de prover som ska/kan tas är då bl,a Sköldkörteln,lever,njurar.Fanns en massa till men kommer inte ihåg alla,och sen kommer de ev vilja att man sätter henne på ett allergi foder för att utesluta ev foder allergier om jag förstod rätt. Och på den vägen ska vi nog börja..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar