onsdag 18 januari 2012

FORTSÄTTNING-TARGET

Fortsätter jobba på med targeten,och ibland känns det som att man står kvar på samma "punkt" hela tiden och inte ser något större resultat. Men å andra sidan så har vi inte heller tränat detta någon längre tid och jag tror ju ändå på att detta är det bästa sättet för oss att ta oss framåt och till vårt mål när det gäller "rutan" . Varför har man alltid så bråttom??
Jag vill ju självklart ha en säker hund på targeten innan jag höjer kraven,och där är vi inte ännu.
Men vi jobbar vidare!

Jag har märkt efter denna sista träning att jag behöver ha en ny plan för att utveckla detta till något positivt.
Kände något dåliga vibbar efter passet och tror jag kört för långa stunder. (ca 2-21/5 min)

3 kommentarer:

  1. Tänk på att en target ska jobbas bort ganska omgående, helst efter endast några repetioner annars kan det bli svårt att få bort den.
    Jag skulle testa träna max 20-30 sek sen vila. Byta belöning kan åxå vara effektivt för att hålla motivationen uppe. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jepp, targeten ska bort snabbt, om den är kvar för länge så blir den typ lika som när du använder ett dubbelkommando för hunden, och det ska ju det tränas bort sen vilket kan vara drygt... har du testat nostarget med fingerduttar? Det går förvånansvärt snabbt att "få över" en hund från ett finger till ett föremål, typ två-tre ggr. sen hajar de att det är föremålet de ska dutta och fingret kan tas bort=) Det är ju platsen du vill att hunden skall söka sig till inte targeten egentligen, hajar du? Jag kom aldrig själv så långt med min Ninja att jag hann lära henne rutan med target men jag testade och jag är osäker på om det är enklaste vägen att gå? Min tro är att om du ska träna in ruta med target så behöver nog konerna vara med ifrån början kanske en väldigt liten ruta som succesivt blir större?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nos/hand target kan hon bra (efter rallyn) kanske något jag ska testa med ett föremål då?
      När vi körde rutan de första gångerna med koner så använde jag locket i rutan,gick och la en godis bit (vilket var det största felet) fick en hund som nosade som den tillslut,men iaf,hon drog till "rutan" och det funkade bra ett par gånger,men sen förstod hon inte alls vad hon skulle göra. Fick köra dk flera ggr för att ens få ut henne,och tillslut kände jag bara att det verkligen inte funkar och något stort kommunikations fel har det blivit på vägen och allt kändes bara helt galet.Så därefter ville jag testa detta med target och börja om helt från ruta 1. Vårt stora "bekymmer" inom träningen har alltid vart när jag ska "skicka ut" henne,både apportering och då "rutan" hon är jätte osäker. Samma problem när det gäller appporteringen,de första gångerna jag skcika henne drog hon direkt efter ett par gånger började hon tveka (än idag)och jag gör dk.Hon är Jätte osäker,där är vår stora brist..När hon väl "drar ut" är det full fart och fläkt MEN mkt osäkert innan.. ja vi jobbar på så får vi se vart det bär hän,men behöver helt klart ett UPPLÄGG för hela träningen när det gäller rutan från steg 1-slut.

      Tack igen!

      Radera