torsdag 26 januari 2012

MAN FÅR VAD MAN GÖR:ELLER?

För att kunna sammanfatta lite av gårdagens föresläsning med Fredrik Steen,kan jag ju börja med att säg att det vart ganska så intressant men samtidigt också väldigt logiska förklararingar,och det är väl så,oftast finns det en förklaring till allting och då även när det gäller hundar  "uppfostran/inlärning"Jag förkastar absolut inte föreläsningen,jag tycker att den var bra. Men,för mig är det ingen nyhet i något av det han berättade.Men sen snappar man ju upp vissa bitar extra mycket,samtidigt som man kanske inte håller till fullo på allt. Men så är det ju jämt.
Tyvärr är det väl så att de människor som går på föreläsningar/utbildningar mm,redan är ett ganska så "kunnigt hundfolk" medans jag kan tycka att det finns sååå många människor som faktiskt verkligen hade behövt att få höra både det ena och det andra men inte vill gå. Det är synd!

Något jag börjat fundera på mycket när det gäller hundar och dess aktivitet är hur mycket tid och energi man lägger ner på sin träning när det gäller ett intresse som ex, lydnad/rally/agility eller vad det än må vara. Men,när det gäller "allämnlydnad" så har många av oss inte full koll alls. Varför,frågar man sig då,vad hände där liksom?
Jag kan ju bara se till mig själv. Jag sätter upp mål i träningen som jag sedan strävar efter och jobbar ganska hårt för (man är ju ganska inprintad i just det) och man tränar nya/gamla moment som ska sitta prima. Men,vad jag däremot inte lägger ner så mkt vikt på är hur min hund faktiskt fungerar till "vardags". Jag kan ju åter igen ta exemplet på Ingo. "På träning har han en klock ren inkallning-i skogen har vi ingen inkallning" (ta mig inte helt på orden,självklart är det inte så illa) Men,om ni förstår så är det lite så jag tänker..
Många gånger man hör folk säga "oj,vilken lydig hund hon/han har"  eller
"Oj,vilken grymt snygg lydnads hund han/hon har" eller "oj,vilken super fin kontakt de två har" mm mm. Och det stämmer ju,kanske på lydnads plan.. Men,hemma eller någon annanstans,är den/de också, alltid lika "snygg/lydig/följsam??"  (självklart vet jag att det finns många hundar och ägare som har allt detta)
Men alla har inte det.
Jag har ett ganska bra exempel på en förare med hund som varken har lagt ner eller lägger ner tid på diverse träning eller inlärning men ändå har han en hund som är följsam i alla lägen
med koppel eller utan-i bil med luckan öppen utan grind -"inkallning utan ngn direkt belöning"-
aldrig bekymmer med andra hundar mm mm mm.

Hur tänker inte många hund ägare som ser detta? När de kanske kämpar som den för att ens få hunden att sitta på kommando ex,?
Jag tror helt klart vi oftast förstorar upp våra "bekymmer" vi tror att vi har och testar med diverse knep för att lyckas.

Jag kan ju säg som så att,när man kommer hem till oss och blir anfallen av två stora bjässar som slickar och knör,kan man inte tro de har fått någon som helst uppfostran på minst tre år.Men å andra sidan är inte det heller något jag lagt någon större vikt på.Sen är mina hundar inte perfekta de minsta och vi har våra brister som vi jobbar på.Men dit jag ville komma var att,alla vill vi ju olika med våra hundar hela tiden och det finns ju ingen i världen som kan säg att den eller den uppfostran är rätt eller fel.

Man får vad man gör det till/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar