torsdag 19 januari 2012

VI STÅR HELT STILL!

Gjorde en chansning och gick ut och satte upp "rutan" (locket i mitten,självklart) och gick och ställde mig en liten bit bort.Det första Ambra gjorde (utan att jag kalla på henne) kom och satte sig  bredvid mig  min tanke var ju mer att hon kanske skulle springa dit direkt men nej!
 Så jag säger "rutan" för en ytterligar ren-chansning. Hon springer dit direkt (Lycka!) ca 2 gånger. Och det var precis som att hon haja direkt vad hon skulle göra.Tills ca 3e gången,hon satt bredvid mig,jag säger "rutan" (som ni ser på filmen) hon reagerar starkt MEN tvekar och står bara kvar..jag tar efter en stunds väntan ett steg fram och då börjar hon trava iväg och in i rutan,utan någon som helst aning om vad hon gör eller varför och inte med någon motivation..Hjälp!
Vad tusan gör jag för fel?
Efter vår stora brist idag så kände jag att varken tålamodet eller glädjen fanns kvar och jag la ner. Så tradigt när allt bara går fel och när det känns som man försökt och testat flera tips och ideer man fått men inte något som fungerar.
Nu lägger jag ner allt som har med "rutan" att göra tills jag har ett bra och fungerande upplägg för detta moment!

3 kommentarer:

  1. Är Ambra helt igenom klickertränad? Jag tycker hon på filmen ser ut som en hund som är van att få hjälper? Kan det vara det som "ställer till det"?
    Zelda har fått i sin ungdom många hjälper av mig då jag inte kunde klickerträning så bra och hon har blivit oerhört tålmodig i sin väntan på att få en hjälp av mig, tyvärr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan va att så fallet är.Det jag kan säg och som jag märkt är ju att hon lätt blir osäker,ex när vi lärt in apportering och nudå håller påmed rutan.Det är ungefär samma problem med apporteringen,de första gångerna går klockrent,nästa gång förstår hon inte alls och "väntar" på nästa kommando,ex.. Svårt att förklara..
      Ambra är inte klicker tränad (av eget ointresse faktiskt) så det har aldrig blivit något av det. Vi körde lite klicker för drygt ett årsen men utan något direkt resultat,så det är inget jag lagt ner någonstörre energi på.
      Ja,det är ju man själv som ställer tilldet för dom och är man inte tydlig nog så blir resultatet också däreftet. Såå tråkigt bara. Måste verkligen komma på en bra lösning

      Radera
  2. Hoppas du blir riktigt intresserad av och fastnar för klicker/belöningsbaserad träning för det är en fantastisk, oslagbar träningsmetod.
    Det är ju inte helt ovanligt att hundar blir förvirrade av att "byta" träningssätt så hon kanske blir förvirrad?
    OM du bestämmer dig för belöningsbaserat så ge inte upp! Det kan verkligen vara svårt att komma framåt och träningen kan t.om gå bakåt men jag lovar att om du hänger i så blir du glatt överraskad! Men min tro är att det är lättare för hundarna om man renodlar klickertänkandet och enbart använder sig av det om det är klicker man vill använda=) På min sida länkar jag till lite olika sidor under sidan "belöningsbaserat" som kanske kan ge några tips?

    SvaraRadera