fredag 30 mars 2012

APPORT & APPORTERING

Ett evigt tragglande med dessa apporter, och även så idag.

Ingo
Ni som följt / läst min blogg vet hur inlärningen med apport-bocken hos Ingo gick. Vilket kändes mycket hopplöst just då och även väldigt låångt borta.
Idag ser det mycket ljusare ut och Ingo har ett intresse för den. Dock är det fortfarande på "inlärningsnivå" och vi har en del kvar att jobba på, men iaf stora framsteg:)

Något jag la märke till idag är att varje gång jag visar/kommenderar "apport" så hoppar han fram, ja och då kan man ju tycka att jag kanske borde sänka min hand och placera närmare huvudet, tyvärr hjälpte inte det utan det blir ändå ett "litet hopp" framåt många ggr.. Något tips?!?

Ambra
Även Ambra fick jobba vidare med apporteringen och här går det betydligt framåt och de sista gångerna jag tränat och gjort utskick har hon inte tvekat en endaste gång, vilket känns super:)
Tyvärr blir det mycket slarv vid gripandet, och ibland far både apporten 1 och 3 gånger framåt med tassen/munnen. Medans hon vissa gånger griper klockrent . Mycket pill,pill pill, och självklart vill man ju inte belöna det "slarviga beteendet" samtidigt som jag vill hon har kvar "glädjen och energin åt apporten som hon faktiskt äntligen fått. Och är jag där och pillar och slutar belöna så kommer hon tröttna (I know). Det är svårt!




Men idag såg det iaf ut såhär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar