måndag 26 mars 2012

ÄLSKAR DENNA VILJA OCH ENERGI

Tog ett litet lagom pass med hundarna efter jobbet, vilket verkade vara mycket uppskattat.
Har ju inte tränat apporteringen med Ambra på bra många månader nu så tänkte att det är lika bra att sätta igång, (vi har haft en del bekymmer med det momentet) Men idag förvånade hon mig verkligen, körde två utskick och med utan någon som helst tvekan samt bra fart. Gripandet i första utskicket var helt ok, medans det andra slaravades något, men med en vilja vilket faktiskt har vart vårt mål. Är super nöjd!
Körde sen lite kontakt och lite "back" vilket har gett framsteg, med fokus och rakare position i backning.

Sen var det den svarte lufsens tur att få jobba lite.
Och här vet jag egentligen inte hur jag ska sammanfatta detta lilla pass bäst. Ingo var iaf laddad till tusen och med en jäkla vilja, (vilket är super) Men att få honom något koncentrerad på  vad jag faktiskt vill att han ska göra, det är lättare sagt än gjort:) Han är hunden som "vill vara till lags" och gör i stort sett allt för en liten köttbulle, och han gör det också med glädje, men när han är helt exalterad som han var idag är det inte helt lätt.
Jag behöver vara mycket mer tydligt mot honom och köra korta korta "fot positioner" för att han ska bibehålla sin position, som ni kan se på filmen, skjuter han ut hela bakpartiet samt kommer förlångt fram. Att ha en hund som har en vilja och med mycket energi är alltid positivt men jag kan ju säg att det också är jäkligt svårt många ggr, när dom liksom tänker själva..

Trots att allt inte alltid går som man tänkt så var detta ändå ett riktigt roligt tränings pass och jag blir ju glad bara av att se Ingo med den viljan:) Och självklart Ambra med sin mkt lyckade apportering:)

Fick ju ut kameran denna soliga dag så klart!

Såhär såg det ut!

1 kommentar:

  1. Tjena igen=)
    Ja, Standardt foder ÄR ett bra foder om man jämför torrfoder. Precis som du skriver så är det bra med så lite spannmål i som möjligt.

    Proteiner? Vad jag förstått av det jag läst så är det hög halt av proteiner med förändrad molekylstruktur som hundar kan bli sjuka av. D.v.s. processade proteiner som finns i torrfoder eller om man tillreder maten Oförändrade proteiner som finns i t.ex Barf eller färskfoder ska inte vålla några problem, då kan de äta hög halt av proteiner.

    Färskfoder är ju ett jättebra altenativ om man inte vill ge Barf men ändå vill gå ifrån torrfoder. Det är ju ett helfoder så man slipper läsa in sig på näringslära, men ändå färskt. Men man får se upp där åxå, alla färskfoder är inte lika bra. Det bästa än så länge är Vom och hundemat. Nordic och Bravo är åxå bra.

    Här är "rutan-länken" =) http://hundtranaren.se/blogg/

    SvaraRadera