torsdag 8 mars 2012

NUFFEN, EN PÄLS HUND!

Blir inte klok när jag tänker på det, jag må kanske vara egensinnad, men en njuffe är född med päls och  det finns ju en anledning till varför den är det!?! Men idag är alla så förbaskat fixerad i "utställningar och utseende" så i stort sett varenda njuffe man ser vare sig här i sverige eller utlandet (utlandet är ju värst) så är dom ju såå nerklippta att hela charmen med rasen försvinner. Varför varför varför??
För många årsedan (70-80 talet) när min mor och far ägde och ställde ut njuffar, så var det inget tal om att man "rakar" hela hunden. Man klippte dock öron,tassar och ngt på bröst korgen. Men inte såg det päls lösa ut iaf..Vad är anledningen till att det förändras och att nuffen nu ska klippas överallt?

Jag klipper själv Ingo, bl,a tassar,hals och öron.Men det har också sina skäl!

Men att klippa ner hunden såpass mycket tycker jag förstör hela rasen och dess charm. Jag ser heller ingen mening med att göra det, då kanske det är bättre att skaffa sig en hund utan päls???


Det är väl tur att inte Ingo ställs ut något mer, för då hade vi väl åkt ut för att han har för mkt päls:)

Ibland är man tank spridd och har mycket tycken:)

Så länge jag har nuffe, kommer den att få behålla sin päls!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar