tisdag 20 mars 2012

VETERINÄR BESÖK

Ja, då har vi nu vart hos veterinären med Ambra, vilket blev konstaterad öroninflammation (inte ett dugg förvånad)
Själva undersökningen gick bra, men örat är väldigt infeketerat & irriterat och under 3-4 dagar ska jag inte rensa örat på henne då det är ganska så "sönder rivet" långt ner, så nu har vi börjat behandlingen som innefattar öron droppar i 20 dagar minst, samt antibiotika i 10 dagar.
Vi diskuterade hennes problem med öronen en bra stund där idag, och tyvärr tror vi väl inte att detta kommer vara sista gången hon får det, utan att det är återkommande hela tiden och frågan är ju då VARFÖR?
Som jag skrivit innan har vi pratat om att börja en utredning på henne, och det man tänker på i första hand är ju då någon typ av hud sjukdom samt någon allergi.
Det är som veterinären sa, även fast man finner orsaken till den ev orsaken så finns det ju aldrig någon garanti för att det kan bli helt bra.
Utredningen är ju också helt klart en kostnads fråga, (inte direkt gratis:(
Men vad gör man inte: Kan man förhindra något så gör man självklart det, och man behöver ju faktiskt inte ta ex, 10 prover på en gång.
Men en utredning kan aldrig påbörjas då det finns infektion hos hunden utan det måste vänta till hon  mer eller mindre är "frisk förklarad"
Byte till ett allergi foder kommer att vara början i utredningen i ca 6-8 veckor för att ute sluta någon typ av foder allergi. Så jag antar att det är det första vi komemr börja med.
Vet, prata också om ett ganska "nytt" pulver som kommit in, som det ska va någon typ av desinfektions rent i, som kan användas till sådana här typer av infektioner, (kommer inte ihåg allt han sa om denna sort) Men det var iaf något jag kunde tänka på och denna behövdes isf beställas, då det är ganska så nytt.

Ja, som sagt vi har en del att fundera på.
men nu hoppas jag bara att det onda dämpar och att hon kan förbli sig själv igen utan smärta!

Men som den underbara hund hon är så blickar vi ju så klart framåt och ser framemot lydnads tävlingen som går av stapeln om ca 3-4 veckor:)

3 kommentarer:

  1. Nu håller vi tummarna att hon blir bra snabbt! Kram

    SvaraRadera
  2. Zelda har haft krångelöron i alla år. Det blev bra efter en rejäl dos mediciniering i över en månad, inget mera torrfoder plus att vi "för evigt" håller öronen rena och tvättar dem öronrens varannan vecka. Hon har varit frisk i öronen i över två år då hon fick återfall i vinter efter vi miste Ninja. Jag tror det kom tillbaks av "stress" då hon mådde dåligt efter att mista sin vän. Nu är hon åter bra i öronen och jag hoppas det håller sig.
    Jag tror personligen inte på allergi då jag sett flera hundar med samma problem bli bättre då de slipper torrfoder. Tror att spannmålen ger överkänslighet och massor av öronkrångel. Har förståss inge vetenskapliga bevis men jag tror så av det jag sett :)

    Lycka till med öronen!

    SvaraRadera
  3. Jo just det! Här har du bra tips till rutan: http://hundtranaren.se/blogg/

    SvaraRadera