lördag 5 maj 2012

INGOS DEBUT I LK1


Lite uppdatering från gårdagens lydnads tävling och Ingos debut i Lk1.
Att vi inte var färdiga för att starta är ju ingen nyhet, men eftersom det blev som det blev med Ambra så tänkte jag ju som sagt "varför inte liksom" och jag kan säg nu att jag ångrar inte en sekund att vi starta.
Trots ett 3e pris och 134 poäng är jag så jävla stolt över Ingos insats.
Vi och många andra blev hårt bedömda och tyvärr känns det som att när man kommer med "fel ras" till en lydnads tävling så är man nedbedömd innan man ens hunnit genonföra momenten.  Skit tråkigt att det känns så, men om jag ser det från den positiva sidan så fick vi faktiskt mycket god kritik från både publik och tävlings ledare, vilket alltid är super kul.

Det var 14 startande i Lk1 vilket innebär att det blev två platsliggningar med 7 hundar i varje.
Vi fick start nr 3 så vi var med på den första plats liggningen, och Ingo låg som ett ljus och jag är så förbaskat nöjd med tanke på att han överhuvudtaget aldrig vart iväg såhär innan, många hundar, stökig miljö och ligga bredvid 6 andra hundar, vilket var helt nytt för honom men han fixades utan några som helst bekymmer.

Tillslut var det iaf vår tur att gå in på plan.
Linförighet är inte vår starka sida (ännu:) och matvrak som han är Ingo gick han och böka mot min hand i stort sett vid varje sättande. Vilket tyvärr ger avdrag, sen är han också väldigt vid och vi behöver helt klart träna mkt mer på positionen, men kontakten fanns där hela tiden, det jag däremot tycker var väldigt konstigt bedömt var att det stod "släpar" i kritiken. Personligen tycker jag han var mer framåt än bakåt, men men.

Läggande: Super nöjd här, men hårt bedömd. Ingo la sig direkt på mitt kommando, ändå drog hon för "långsamt lägg, tar sig framåt" ??

Inkallning: Mkt nöjd även över detta moment tyvärr var avlutet inge vidare då han satte sig vääldigt snett.

Ställande: Det gick så bra som det kunde gått, och jag är nöjd.

Apportering: Detta är ett osäkert moment men Ingo tog den klockrent utan tugg och bra fokus, dock släpper han den innan jag hinner ta den, och här förstår varken jag eller någon annan hur fanken han kunde få en 0:a. Efter att ha hört med andra domare, ska han minst ha en 5:a.
(Däremot fick en hund som tvekade länge länge länge innan den förare till slut fick in den i munnen, en 5a: så hur tänkte hon där liksom??)

Hopp: Momentet vi aldrig tränat mer än två ggr, och tyvärr visade det sig också på resultatet.
Ingo sprang runt..:)

Helhet: En 6:a pga att han bökar mot min hand i linförigheten ... !??

Oavsett våra poäng så är jag så förbaskat nöjd och stolt över min lufs, så detta var helt klart inte vår sista lydnads tävling:)


Domarprotokoll: SBK Göteborgsavdelning

Platsliggande: 10

Tandvisning: 10

Linförighet: 6,5    luft,ss,bökar i handen,släpar

Läggande: 7,5       långsamt ligg, tar sig framåt

Inkallning: 8          dålig anslutning,ss

Ställande: 7           dk, saktar farten

Apportering: 0       släpper

Hopp: 0                 hoppar ej

Helhet: 6            

Summa: 134 och ett 3e pris

Domare: Carina Romland
                                      Underbara hund!


1 kommentar:

  1. Ja, han va verkligen superduktig! Så härlig att se på. Har länkat till din blogg:)

    SvaraRadera