söndag 2 september 2012

DET RÄCKER INTE ALLTID TILL

Det har hänt en del sen sist, men skulle jag skriva allt kommer det bli en hel roman:p  Så för att göra en kort sammanfattning av denna vecka börjar vi då med det roliga:)

Tidigt i lördags morses begav vi oss ner mot Varberg (Jag, Syrran, Julia & Ingo) för att starta på Newfoundlands klubbens officiella lydnads tävling.  Samling 7,30 (vilket innebar att vi fick åka redan ca 6,00 hemifrån) så man var rätt seg i huvudet bara efter körningen och det blev lite stressigt det sista innan vi fann parkering mm.
Väl på plats konstaterades det att vi inte alls hade sån "panik" som vi trott, det var ganska lång väntan innan vi ens kunde anmäla oss. Men tillslut kom lottningen och jag drog då nr 2.
5 hundar startade i 1an.

Platsen: Gick fin fint (moment som vi aldrig tränat men han ligger som ett ljus) Skönt!
Linförigheten:  Inte vårt bästa moment, då vi har mkt kvar att träna där, bl,a positionen.
Läggande under gång: Hans bästa moment, men som vi idag nollade. Riktigt surt!
Inkallning: Här blev det lite strul när jag skulle kalla in, han hade inte full fokus på mig vilket innebar att när jag kallar på honom så tar det en stund innan han reagerar, men annars bra fart men dålig ingång.
Ställande: Helt ok
Apportering: Han griper kanon bra, och håller bra, men precis när jag ska ta apporten släpper Ingo (Då säger domaren, "det var riktigt synd, för där hade ni en 10 annars"
Surt sa haren..
Hoppet: Tyvärr slår han i lite grann men annars hyfsad ingång.
 
Ja, en kort sammanfattning av tävlingen.
PLATS: 10

TANDVISNING: 9

LINFÖRIGHET: 7

LÄGGANDE: 0

INKALLNING: 7,5

STÄLLANDE: 8

APPORTERING: 7

HOPP: 8

HELHET: 8

SUMMA: 147

DOMARE: Inger Karlsson?


Jag ljuger ju om jag säger att jag inte är bitter och ett 1a pris är ju helt klart vårt mål, men jag vet att vi har det inom kort, men dessa "små missar" är i mina ögon ganska värdefulla poäng så mer träning på finslipningar och inte släppa igenom någonting (det får man sota på tävling)

Men något som stör mig nu i efterhand är ju att, hade han lagt sig på läggandet så hade vi säkerligen haft vårt 1a pris trots att det inte var vår bästa dag!
Överlag är jag ändå väldigt nöjd, jag tycker han jobbar på bra, är fokuserad och har en härlig attityd genom alla moment.
Självklart är man en tävlingsmänniska och då är det väl aldrig kul när det inte "går hela vägen" Men jag älskar min "Buffel" lika mkt för det så klart och det är ju förbannat nyttigt att va ute på tävling så vi får väl alltid se det som en träning :D

Vi placerade oss på en 3e plats,  en fin pokal, lite godis och en trött hund följde med hem:)

Vi vill också återigen gratulera Michelle och hennes otroligt söta Celtic till en snygg runda i Lk2 och till klassvinsten:)





1 kommentar:

  1. Ni var verkligen superduktiga! Härliga att se! Snart kommer 1apriset:)

    SvaraRadera