lördag 6 oktober 2012

NU ÄR VI PÅ GÅNG IGEN:)

Vad kass jag har blivit på uppdateringar,,, får skylla på att jag har allldeles för mkt i  min planering:p

Nu har vi iaf varit hemma i snart en vecka efter 7 dagar med sol, bad, värme, Efes och god mat i mängder:))
En helt fantastiskt rolig resa med familj & vänner, som vi inte kommer glömma.

Här hemma har min syster bott och tagit hand om hundarna medans vi vart iväg och gottat oss, och det hade funkat fint, men de hade också visat vilka busar de kan vara:p
Kunde väl jämföras som:  "När katterna är borta, dansar råttorna på bordet"
Ja, då förstår ni själva:)



Nu håller jag på att fundera ut en ny tränings plan för hundarna, de närmaste veckorna.

Med Ingo kommer vi fortsätta att nöta position, de fria följet, apportering och ställande..
Han tar på tok för många steg i ställandet, och där behöver jag vara tydligare och inte missa belöningen i rätt tid!

Ambra som har varit väldigt "loj" och ganska så ofokuserad det sista, kommer jag att få jobba mkt med belöning och att inte traggla för många bitar hon faktiskt redan kan, jag tror mer på att vi behöver lite nya ideér och moment att träna in, det har blivit väldigt mkt tragglande på Lk1 moment och just nu känner jag att vi står lite still i träningen. så jag måste fundera ut ett helt nytt upplägg för damen, och försöka bygga upp en starkare förväntan hos henne så att träningen blir positiv igen, för just nu känns det inte som att hon har samma "glädje" av träningen som hon hade för ca 1 år sedan.

(Vilket jag visserligen har överseende med, då hon har haft de tufft de sista 2 åren med många infektioner, öron krångel, päls avfällning och vikt nedgång + ett antal antibiotika kurer mm.)

Men vi ska nog få upp den positiva glädjen igen:)
Något jag brukar ta till mig som en vän alltid säger,
"ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre besvärligt"



      Bjuder på två filmer under två underbara dagar i Turkiet!



3 kommentarer:

  1. Det är nog en bra idé att träna in lite nytt, för att få tillbaka gnistan. Det blir roligare för både matte och hund :)

    SvaraRadera
  2. Hej, vad kul att du hittade till min blogg! :)
    Vad spännande det ska bli att följa er, hihi.

    Nä, det är inte så ofta man hör om njuffar inom hundvärlden mer än som sällskap och utställningsexemplar eller hur man nu kan förklara det.. Men jag tycker att det är en fantastisk ras att jobba med, vår njuffe är inte den som ligger på latsidan utan tvärtom så älskar han att jobba. Vi har precis kommit igång med kurserna så mkt är fortfarande väldigt nytt för oss men jag vill såklart utvecklas inom detta och börja med lydnad, vattenarbete och drag längre fram, han är bara 13 månader idag så jag vill börja försiktigt.
    Har du en Landseer och en njuffe? :)

    SvaraRadera
  3. Hej igen, vad kul att du svarade :) Oj, ja, din kille verkar rätt hög, men oj så stilig han är! Och Ambra oxå förstås!

    Aske kmr från Black Baloos kennel i Norrtälje, de har mycket bruna valpar som föds men vi ville ha en svart igen :)

    SvaraRadera