lördag 23 mars 2013

ÅRETS LYDNADS DEBUT-RESULTAT OCH SUMMERING

Årets första lydnads tävling är nu avklarad på Elfsborgs brukshundsklubb.
Vi drog lott nr 7, vilket kändes rätt bra.
Platsen skulle vi lägga det sista så vi körde på direkt med momenten och Ingo kändes lite halvt som halvt ofokuserad men vi körde på och linförigheten var både bra och mindre bra, hyfsat bra kontakt hela momentet men också lite missar där Ingo tappade fokus och position, men överlag godkänt från min sida.
Läggande är jag faktiskt riktigt nöjd med, han var fokuserad och gjorde ett bra lägg (något sen kanske) Men här är jag jätte nöjd.
Inkallningen funkade också fint trots att vi här behöver lägga mer fokus på själva förväntan, men bra fart och attityd.
Ställandet var också helt ok, sen går han några onödiga steg men jag är nöjd.
Sen kommer vi till denna apport, som vi har nötat och nötat apport här hemma och det sitter hysat fint faktiskt, synd jag inte kan säga detsamma över idag bara, han tveka helt och fullt, tog den tillslut men spottade ut den lika fort. Här kommer vi få jobba mycket mycket mer och då framförallt med många olika apporter.
Sen kommer vi till hoppet, där Ingo tog den enkla vägen och sprang runt hindret och gjorde en fin ingång istället, Tyvärr! Men här får jag skylla mig själv då jag satte honom alldeles för långt ifrån hindret (vi tränar alltid nära hindret) vilket jag också fick sota för idag, jaja, man funkar inte alltid tillräckligt på tävling:)

Sen kommer vi ju till den berömda platsen, som för mig vart lite annorlunda.
Som många vet är platsliggning ett ganska tryckt moment hos Ingo och jag har aldrig vart speciellt nervös inför detta då det är hans "grej" . Tyvärr blev det inte så idag..
Tre hundar på platsen, vi lägger ner och går ifrån, efter en liten stund är det hunden i mitten som reser sig, men våra andra hundar ligger fortfarande ganska tryggt, efter en kanske ca 1,5 minut säger de att vi ska bryta och gå och ta våra hundar, vi gör om och Ingo blir flyttad från sin plats till en annan. Vi lägger ner hundarna igen och går ifrån, Ingo ligger kvar, iaf en stund, tills jag märker hur han börjar nosa och nosa och nosa och tillslut står han upp och nosar.. 0:an var ett faktum..(Tack för den liksom)
De ber oss återgå och jag tar Ingo sätter honom och sen kör vi tandvisning vilket inte är några konstigheter. När jag sedan lämnar platsen där Ingo låg märker vi alla på plan att det låg en STOR bajs hög precis vid han plats, vilket förstås inte va speciellt konstigt för varför han reste sig. Jag vet och jag förstår att platsen kan brytas och få läggas om däremot trodde jag ju inte att man skulle behöva lägga sin hund vid en stor bajs hög:p
Aja, det är väl bara att börja träna platsliggning vid bajs högar härdanefter:) Haha.

Här kommer våra poäng vi fick, det är inte många men de vi fick va iaf fina sådana:)

Plats: 0 reser dig

Tandvisning: 10

Linförighet: 6,5 vp luft sitter ej lf dk Fin kontakt

Läggande: 9 ngt långsamt lägg

Inkallning: 9,5 snett avslut

Ställande: 8 df några steg

Apportering: 0 3 dk släpper tveksamt tagande

Hopp: 0 utför ej moment

Helhetsintryck: 10 mycket trevlig attityd

Så nu är det bara att fortsätta träna, träna och åter träna och mycket fokus kommer att läggas på uthållighet och förväntan.
Oavsett poäng är jag super nöjd över min prins och hans attityd. Jag bara älskar honom<3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar