söndag 29 maj 2011

Ibland blir jag bara så

frustrerad när jag tänker på vissa saker..

Alla pratar jämt om hur viktigt det är att visa upp sina hundar.framförallt i utställnings ringen.
Och självklart är det viktigt,inget att säga emot.

Men det är aldrig något tal om att det är viktigt att visa/sprida intresse för rasenerna i andra evenemang..
Där lägger då inte många ner sitt intresse och tid på.Varför??

Jämt hör man överallt att man ska värna om raserna och visa upp dom,men då är ju det mesta tal om "utställning" Varför denna utställning är så himla vikigt alla gånger, frågar jag mig själv många gånger?!?
Jag kan inte förstå,är det inte lika viktigt att ta vara på rasen och visa upp hundarna i alla dess former och ställen??
Kommer vi verkligen att sprida intresse för raserna om man bara stirrar sig blint på utställningar och dyl???

Missförstå mig inte,för jag ställer också ut som många vet och jag tycker man ska visa upp sina hundar och att få bedömning,och extriören/utseende/rörelser och det viktigaste av allt Mentaliten är några av de man som uppfödare brukar gå på och självklart ska det va så,inget där jag tycker är konstigt...

Men jag tycker det är jäkligt konstigt att man inte kan lägga ner lite mer energi på sina hundar och verkligen visa vad just "den" rasen har för bästa egenskaper och ta vara på det och på så vis visa upp hundarna...Har jag fel så säg.
Sen förstår jag att alla inte har samma intresse för varken utställning/lydnad/agility/vatten/rally/spår och allt va det kan va.Men då tycker jag faktiskt inte heller man kan säga att man "värnar om raserna" starkt,för då hade man gjort mer,i mina ögon iaf. ¨

Nu vet jag att många har emot inlägget-Helt upp till er,detta är min personliga åsikt..

Och jag vet också att det finna jätte många som håller på med sina hundar vare sig de är "sällskap,utställning,lydnad/Vatten mm" Och vad man gör med sina hundar är helt upp till en själv.
Men jag tycker man ska tänka en eller två gånger till varför man egentligen gör det man gör,och om man verkligen gör nånting..

2 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med dig...

    SvaraRadera
  2. Det är riktigt det du skriver. Jag kan ju bara gå till mig själv. Jag älskar detta med utställningar o päls vård. Det är en livs stil som är alldeles underbar o passar vår familj. Sedan kan jag beundra dom som jobbar med annat o tycker det är viktig. Det är ju tur att vi är olika. Hundarna här hemma trivs med det vi gör. Ibland kan man ju bli lite frusterad över stressen som man kan uppleva på bloggar där det varje dag ska tränas. Hundarna kanske inte orkar varje dag utan protesterar. O därför tycker man att det går så dåligt. Mina hundar är de finaste som finns. O det hoppas jag att alla hundägare tycker om sina fyrfotade vänner. Ha de gott Kram Pia

    SvaraRadera