fredag 12 augusti 2011

TRÄNING!

För att få något annat att tänka på än en hemsk människa så körde jag senare ett litet pass med Ingo.Sist var nog för ca 2 månader sen och det finns mycket att kämpa vidare med och jag vet inte hur länge vi höll på och "träna" att ta apporten,men till slut när han inte förstår eller vill va med mer så bara går han :p Han tröttnar.. Hmm,ja ibland undrar man hur jag ska kunna lyckas få honom att få bara ett liiiitet intresse för den. Han tar den i munnen men inget tag. Och vi håller på och håller på och nöter detta moment både med att leka med den,kasta den,ge han den men inget resultat. Ingo är ju den typen att,vill han inte så gör han inte det heller och där har man att jobba på. Samma om man vänder på det,vill han något då kämpar han tills han lyckas.. Men han är ändå bara så underbar!

Det blev iaf tillslut moment:

Inkallning: Bra kontakt,bra fart men mkt dåliga ingångar!
Ställande: Inte helt hundra på momentet,och ngt steg!
Läggande: hyfsat bra fart och läggande. (nog bland hans bästa moment)
Linförighet: bra kontakt men inga vidare svängar/ingångar mm.
Platsen: Inte tränat ngt vidare ännu.
Hopp. Kört en gång.
Apport:
Så vi har absolut att jobba på men jag tror och hoppas vi kommer lyckas klara av Lk1 en dag iaf,det är mitt mål med Ingo.


2 kommentarer:

  1. Hej... nu kommer jag vara kritisk.... varför tränar du igenom hela LK1 på en gång? lägg mer tid på att dela upp varje moment innan du länkar i hop dom alla...tex. inkallning: sitta kvar, bra fart in, ingång allt tränas var för sig innan jag sätter i hop det. Ställande under gång: träna först på att han står still utan att röra sig, Läggandet var helt okej,Linförighet, träna bara vä. svängar och hö. svängar så att han håller position hela tiden, mycket belöning kanske ta ngt mindre steg i själva svängen så att han hänger med, apporten, låt han nosa och klicka om du klicker tränar honom ? sen bygger man vidare på det..ojoj detta blev långt men ändå jätte ihop klämt... Lycka till =))

    SvaraRadera
  2. Nä jag brukar aldrig köra alla momenten på en och samma gång,men idag körde jag de momenten vi har lagt mest krut på förutom då ställandet.. Och mest för att se vart vi står någonstans idag,och vad det gäller apporten, Nosa,inget problem och vi har kommit dit att han öppnar munnen och tar in den men inget grepp.. Klicker använder jag ej på honom.
    Ja vi måste lägga all krut på hans ingångar och position för det är det vi har "problem" med i varje moment.. Och jag kan inte jämföra honom med ex Ambra där hon kan alla moment.
    Ingo är ju alltså enbart tränad "moment vis" och inget mer..Vi måste verkligen som du skriver träna var moment för sig men för att inte stå still helt kör jag på med det momenten han kan men det är som sagt position och ingångar som behövs i var moment..Inte ska det va lätt:) Tack för att du ifrågasätter och kommer med synpunkter,det är det man lär sig på:)

    SvaraRadera