fredag 12 augusti 2011

VILKET FOLK!!

Ibland blir jag bara mer och mer fundersam på många "hund människor"..
Hade en liten (dispyt) eller om man ska kalla det samtal med en förbi passerande på vår/väg tomt i förmiddags som gick med barnvagn och två hundar.Jag stod och fönade Ingo ute på altan samtidigt som jag hör Ambra "buffa" en gång utanför staketet vid backen/vår parkering och kalla då in henne. När då denne människa passerar vårt hus stannar denne och säger liknande utanför" " att detta är andra gången en av era hundar är utanför staketet när vi går förbi och sist fick min man gå in och och knacka på och be er sambo hämta eran hane  (kan poängtera att jocke fatta ingenting när jag berätta detta) Ok,sa ja,vad hände då då? " inget.. Och då säger jag till denne att,har du inte sett skyltarna som hänger utmarkerade på vår väg?? (privat väg/tomt,varning för lösa hundar) och att detta är en privat väg och går man förbi här så ska vet man att det kan finnas lösa hundar...
(och självklart ska inte mina hundar vara utanför egentligen,det var nämligen så att vi hade hemma en lastmaskin igår och då jocke fick öppna upp staketet en bit,och där hade Ambra gått ut men fortfarande på vår tomt!!
Denne svarar iaf mig då att "ni får ju då sätta lina på dom eller har dom i hund gården.. (skämtar denne med mig tänkte jag,på min egna tomt)
Ja"så kan det inte alls vara och att vi faktiskt har ett ansvar som hund ägare" ,diskussionen fortsatte och jag sa till denne att jag förstår dej MEN att detta är privat väg och man får gärna gå här men att man också då ska veta att risken finns att det kan finnas hundar här.. Och då fortsatte denne med att "min ena hund svarar direkt om det kommer någon,bara klipper.. och det är ju inte så kul" Självklart är det inte det och jag förstår henne i de lägerna men vad jag verkligen inte förstår är hur fasen kan man va så dum rent av sagt att gå förbi här om man vet att det kan finnas risk för hundar utanför och om man själv inte har pli på sina hundar??? Hade jag vart denne hade jag aldrig gått förbi här om jag hade en sån "aggressiv" hund.
Denne avslutade det hela med att  " nästa gång vill jag se era hundar innanför staketet när jag går förbi här "

Vad har människan i huvudet undrar jag..? De var minst 100 m från vår tomt och Ambra stod på vår parkering utanför huset och var inte ens i närheten av dennes hundar och kom in direkt..

Ibland blir jag bara så trött på alla "viktiga" hund människor som ska va så jävla perfekta och alltid tro sig veta bäst,när inte ens denne har koll på sina egna hundar. VARFÖR GÅR MAN DÅ FÖRBI HÄR???
Har säkert gjort många upprörda under inlägget och jag tror heller inte många håller med mig,men så länge det är på MIN tomt och inget hänt.
(sen kan det alltid hända oförutsedda grejer men det kan det banne mig göra vart du än är,så tycker jag bara det är rent av korkat att gå förbi någonstans om man vet att risken finns och om man har en osäker hund)

Vi har tok mkt hund människor som går förbi här varje dag och som Ambra till och med vart och busat med,men inte har man fått höra detta av någon av de andra hund folket,de vet att det är privat/väg tomt och går förbi här ändå,antagligen har väl det kanske koll på sina dogs också,inte vet jag men en sak vet man ju. Det finns folk till Allt.

Tack för mig//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar