torsdag 10 november 2011

DET ÄR INTE ALLLTID SÅ ENKELT

Tiden springer iväg på eftermiddagen och man har ju inte direkt gott om tid på sig att komma ut och träna. Så idag blev det ett ganska "snabbt" pass med Ingo innan mörkret kom. Och jag kan ju även idag säga att det inte alltid är så enkelt at få denna herrn att förstå vad man vill. Han försöker och han vill verkligen
"vara till lags" men är något för ivrig.
Visst är det tacksamt med en godis galen hund många ggr.MEN,ibland blir det bara lite för mycket. av allt. Han är ju så tok galen i allt som går att äta och han blir ju då (självklart) väldigt ivrig av att få denna lilla goa godis bit.Vilket innebär att han inte fokuserar sig på vad jag försöker visa honom. (mer än att då se jävligt söt ut och ha den där härliga kontakten med matte) Men sen vad jag vill eller försöker visa,det är liksom är helt borta.. Då tänker ju ni alla (precis som jag själv) "ta bort godiset eller använd något "mindre gott". Och visst jag använder många ggr vanligt torrfoder,frollic,lever jag,allt vad det kan va men han är precis lika glad och tokig för det. Tar jag då bort godiset så visst funkar det i början men när det gäller att lära in nya moment/saker så kan jag säg att det är bara att lägga ner och tro att han ska va med och jobba utan att få belöning,då går han.
Så han är helt klart inte alltid så lätt och det finns många bitar att jobba med.
Som ni kan se i filmen nedan,så förstår han inte ett dyft att man faktiskt ska/kan flytta baken vi varken svängar eller position,och jag kanske visar helt fel,men jag tror jag testat det flesta knep för att få honom förstå,men
"det ända" han tänker på är kontakten med mig (vilket absolut är jätte bra) Men vilket gör att själva positionen och bakdelen inte alls hänger med,så man kan väl säg att vi har stora kommunikations problem,så tips mottaget tacksamt.
Sen tycker jag ändå (om jag bortser från bakdelskontrollen & "fot positionen") Att han faktiskt lär sig förbannat snabbt och att det inte alls känns som en omöjlighet för oss att ta oss framåt.

Vi jobbar på och har som mål att iaf ta oss runt banan på lördag,sen får det väl gå hur som helst.Men det ska bli förbannat kul att se hur han kommer fungera på banan och första gången helt UTAN godis:)
Så en sak vet jag. Jag kommer få jobba!

Dagens träning med Ingo var allt annat än helt bra,men det är såhär det ser ut idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar