måndag 23 januari 2012

INGOS BESKED

Då är jag och min goding åter hemma igen efter besöket hos veterinären. (Man skulle mer eller mindre kunna kalla oss "vip kund" :p )
Nä,kanske inte riktigt så illa men nästintill..Ingo får iaf ett härligt bemötande var gång han kommer innanför dörrarna (nästan så man kan tro han inte få någon kärlek hemma alls:)

Vägde honom diekt när vi kom in och som jag trott,så har han nu lagt på sig redigt igen och hade en vikt på 65 kg.Vilket är kanon!
Väl inne hos veterinären skulle jag ju börja med att förska förklara hans symptom (jag är usel på det)
Men det kom ganska självmant från Ingo ändå så han hörde på honom hur han lät,och började då med att lyssna på hjärta & lungor. (Som man alltid får höra när man har stora raser,så är det ju hjärtat man är mest orolig för..) Men det lät bra.ngt ytterst hördes i ena lungan,men absolut inget som (vet) ansåg som allvarligt och en lugnröntgen tyckte han i dags läget bara skulle va att "kasta pengar i sjön" det lät ju som sagt bra och eftersom hans allmäntillstånd också är som vanligt och ingen feber,så såg han ingen anledning till det. Och det tyckte jag lät jätte skönt!
Dock är han väldigt svullen och irriterad i svalget. Så han satte in antibiotika vetrimoxin i 10 dagar.
Så vad jag förstord är det hans körtlar som är infekterade och därav varför han låter som han gör och därför också det kommer upp lite slem när han harklar sig.
Och ingen noskvalster var det tal om.Så jag frågade,men inga av de symptomen han visade tydde på noskvalster men sen sa han också att "visst,det kan finnas också,men det är inte alltid man märker det". Men i Ingos fall så var inte noskvalster ett problem utan detta kom från luftrören/halsen. (här är ett gasnka bra tecken på att man INTE alltid ska tro och höra på allt man läser och hör..
Så när man nu börjar med antibiotikan bör man se resultat iaf efter 5 dagar annars får man kolla på det igen och ev sätta in en annan kur,men med hosta och förkylning hos hundar kan det ta tid,lika som hos oss människor innan man är helt "frisk".

Så nu håller jag tummarna för ett positiv resultat av behandlingen och jag är "nöjd" över beskedet.
Nu vet man!



1 kommentar: