torsdag 12 januari 2012

NY PLAN

Idag har jag inte vart den mest drivande hundmänniskan,vilket jäkla väder vi har..Och inte verkar det kunna bestämma sig för vad det vill heller..Regn,blåst,storm,snö,plusgrader?!? Jag längtar helt klart till våren och hoppas den visar sig inom kort!Men,då är det ju faktiskt tur man har ett stort kök nu för tiden och kan utnyttja ytan för hundträning:)
Fokusering och target stod på schemat!
Nu hoppas jag inom kort att detta ska sitta säkert och att vi kan gå vidare och höja ribban en aning.
Men känns som att vi iaf är på rätt spår och det gör mig lite lättad:)

Som sagt många gånger och som kommer att sägas 1000 gånger till.
Hundträning är inte enkelt och inte heller fel fritt man möter ofta motgångar och utsätter sig för stora utmaningar och tänker heller kanske inte en eller två gånger innan man gör något. (vilket ganska snabbt visar sig på resultatet)
Därför har jag börjat tänka om lite och istället för att köra på med en MASSA nya moment,först och främst fokusera på kontakten och jobba upp den ännu bättre. Då Ambra är väldigt "störnings känslig" känns det som att det behöver bli ännu bättre och att vi kommer få jobba mycket mer bland alla div,störningar.
Detta kommer att bli en av våra utmaningar framöver och målet med denna träning är att enligt (min version)
jag tror på att man får med sig en betydligt mer taggad&fokuserad hund på plan om man kan få bort den svåra delen (störning)       (Där vinner man mycket gratis)

Man ser och hör många hund människor som kör på och kör på och som lyckas bra och höjer ribban fort och lyckas mkt bra även då,iaf ett tag sen har de nästan tappat allt.och hunden kan helt plötsligt ingenting.. Varför??


Jag kommer självklart fortsätta att träna moment men i det stora kommer jag att lägga krut på  (uthållighet-kontakt&fokusering.

Sen får tiden utvisa om min tanke var god eller ej men jag kommer vilket fall som inte att förlora
något på det:))

1 kommentar:

  1. jag säger så här att har hunden en bra attityd och uthållighet vinner man mycket.. så mycket attitydträning, kontakträningar och uthållighet tränar jag....visst delar av moment måste man oxå träna liksom helheten och länka ihop momenten...det är en konst att träna hund... alltid något man får släppa efter på när man tränar en annan del :)

    SvaraRadera