onsdag 1 februari 2012

TÄVLINGS DEBUT 2012

Ja,efter många om och men så anmälde jag till slut Ambra till vår första lydnads tävling 2012. Två veckor kvar och vi som legat på lat sidan bra länge nu (hur tänkte jag där) Men å andra sidan,vet jag att anmäler jag inte så blir det ju heller ingen tävling vilket är vad vi strävar efter och att förska ta de sista första prisen.
Jag är inte speciellt oroad över momenten i sig,det som skrämmer mig mest nu är ju hennes förbenade öron som ställer till det (varför ska det alltid vara något som kommer i vägen?)
Det som också kommer bli en utmaning är att det är första gången vi är i ett ridhus och dessutom på tävling.
Mina nerver är ju inte direkt i form när det är tävling (jag undrar om de någonsin kommer bli det?) Och tyvärr märks det också på Ambra. Vi jobbar bra ihop i momenten men mellan varje moment har vi inte alls lika bra samspel?! De sista gångerna har Ambra tappat fokus totalt och det kan ta upp till två minuter inann jag ens får henne att sätta sig vid "div moment" om ni förstår!? Vilket självklart gör mig ännu mer nervös och stressad och resulterar till en irriterad och ännu mer stressad förare... Hur jobbar man upp sånt här? Vad är det egentligen som gör henne så ofokuserad mellan momenten?
Kan ta exempel på lydnads program:

Linförighet: Här är hon oftast med från start och gör en fin linförighet med bra kontakt.

Läggande: Här börjar oftast problemet. Att få henne att sätta sig bredvid mig är ibland det svåraste ´på hela tävlingen vilket gäller alla moment.
Läggandet i sig är ok,men här behöver vi jobba upp ett ännu bättre läggande med fart och teknik.

Inkallning: Problem till att finna fokus och koncentration innan själva momentet.
Inkallningen gör hon bra för övrigt.

Ställande: samma här,svårt med fokusering innan moment.
Ställandet är hyfsat!

Apportering: Jätte svårt med koncentrationen innan även här.
Apporteingen gör hon bra.

Hopp: Här har hela situationen nästan förvärrats till 100. Mkt svårt att finna fokus och koncentration innan moment.kan ta upp till 2-3 min innan jag ens får kontakt.
Hoppet gör hon galant!

En ganska enkel sammanfattning under en tävling.men det är så det brukar vara.
Varför tappar hon fokus mellan varje moment.och vad ska jag göra?
Under alla moment är hon ju fokuserad.Jag får inte ihop det..?!

3 kommentarer:

  1. Belöna transporterna. Där ligger ju ingenförväntan i de. Man måste också träna transporterna som del i länken :-)

    SvaraRadera
  2. Vad jobbigt med öronen...kan hon vara allergisk mot nåt hon äter? Är det ofta återkommande så säger veterinären att det kan vara nåt sånt! Älsa hade mycket krångel med öronen OCH magen och hud tills jag bytte till ett icke billigt veterinär foder:( men problemen försvann:)
    Lycka till med tävlandet:)

    SvaraRadera
  3. Jag håller tummarna för er!
    Har också anmält till årets första tävling. Jag har precis som du säger legat på latsidan väldigt länge nu och det känns som att vi måste snäppa upp lite nu om det ska gå vägen.

    SvaraRadera